Blog

  • 0

Nog meer werk….

We zijn weer een week verder en er is weer het een en ander gebeurd aan Dafne. Zo is deze week de motorkap naar de spuiterij gegaan vanwege een diepe kras. Die ontstond doordat er een ladder tegenaan viel. Helemaal mijn eigen schuld dus….
20150813_130416
Nu de motorkap er af was kon ik mooi bij de waterpomp die problemen leek te geven. Tijdens het demonteren van het waterpomphuis braken uiteraard de boutjes af en moest ik de restanten daarvan uitboren en nieuwe draad tappen. Voor dat uitboren moet de grille worden gedemonteerd en de voorste motorsteunen worden gelicht om er recht voor te komen. Nieuwe pomp met huis gemonteerd en ook nog ‘even’ de kachelkraan vernieuwd want echt koude lucht wilde de aanjager niet blazen.
818396_IMG-20150810-WA0002
Vervolgens op naar de APK waarbij ik mij afvroeg of een motorkap eigenlijk verplicht is. Die was immers nog niet teug van de spuiter. De keurmeester hielp mij snel uit de droom; een motorkap is verplicht en goedgekeurd werd ze toch al niet vanwege een scheurtje in de mantel van een handremkabel. Verder was alles in orde en na reparatie en montage van de motorkap mag Dafne weer 2 jaar de weg op! Vrijdag kon ik de velgen ophalen bij het bedrijf waar ze gepoedercoat zijn. Exact toen ik hiermee thuis kwam werd gebeld dat de Vredestein Sprint Classic banden binnen waren. Inmiddels zitten ze compleet onder de auto en nadert het einde van de werkzaamheden.
20150815_164239
Gelukkig maar want Dafne lijkt momenteel de enige liefde in mijn leven. Ik zie haar meer dan mijn vrouw! Gelukkig begrijpt ze dit maar al te goed. Zelf is ze van tijd tot tijd bezig met onze blauwe schoonheid. Bijvoorbeeld met het inkleuren van de zwarte vlakjes van de velgen… Verder heb de spanningsregelaar vervangen door een splinternieuwe. Bij het rijden in het donker was het mij opgevallen dat de koplampen wat ‘flikkerden’. Dat probleem is nu opgelost. Tot slot heb ik deze week de laatste hand gelegd aan het stuur. Het originele stuur bleek niet te redden en een goede vervanger vinden bleek onbegonnen werk. Een minder slecht exemplaar was er wel en de scheurtje die daar in zaten heb ik uitgefreesd en gevuld met 2 componenten epoxyhars. Na het gladmaken een goede filler opgezet en na de primer afgelakt. Het resultaat mag in ieder geval weer gezien worden.
20150813_130453
20150814_140342


  • 1

Eindelijk een naam voor beide auto’s

Ongelooflijk, wat zijn er een boel mensen geweest die mee hebben gedaan aan de zoektocht naar de perfecte naam voor onze oranje Daf 66! Op de pagina van Daf Club Nederland, op de pagina van DAF Variomatic en op Elkana’s pagina zijn heel veel suggesties gedaan. In totaal zijn er 52 namen uitgekomen. De top 4 bestaat uit: Geke (4x), Grace Kelly (3x), Truus (3x) en Gerrie Kneteman (2x). We vonden het erg moeilijk om een mooie naam voor onze oranje beauty te vinden. Op het gegeven moment bleven we heel erg hangen bij twee namen.

Grace Kelly, een waarheid als een koe. Een prachtige auto verdient een prachtige naam en dan ligt de naam Grace Kelly natuurlijk voor de hand. Daarnaast zit de afkorting GK in het kenteken.

Als tweede naam kwamen we uit op Dirkje, die maar één keer genoemd is overigens. Mijn vader Dirk heeft het samen met mijn moeder mogelijk gemaakt om de oranje Daf te kopen toen we onze blauwe Dafne weg hebben moeten doen in 2005. Op 26 maart dit jaar is mijn vader plotseling overleden. De naam Dirkje is dus ook heel erg gepast en heeft ook nog een dubbele waarde.

Uiteindelijk zijn we daarom voor Dirkje gegaan. Dafne en Dirkje, een mooie combinatie toch?!

Dafne

Dirkje


  • 0

Een mooie zondagmiddag om te testen

Zondag 2 augustus 2015; een prachtige dag om onze Dafne eens even aan de tand te voelen. Kijken of alle werkzaamheden van de afgelopen 2 weken hun vruchten hebben afgeworpen. Vanuit Heerde zijn we via Hattem naar Zwolle reden en vervolgens door naar Dalfsen en Vilsteren om in Ommen onze eerste stop te maken. Na een halve liter (!) verschrikkelijk lekker ijs ging de tocht naar Stegeren en Hardenberg waar Elkana het stuur heeft overgenomen. Vanuit Hardenberg zijn we naar Beerze gereden en daarna naar Nijverdal. Van daaruit naar Raalte om met het Wijhese veer weer op Heerder grondgebied terecht te komen. Een mooie rit waarvan er hopelijk nog veel zullen volgen! Conclusie over de auto; ze rijdt als een nieuwe!


  • 0

Werkzaamheden aan Dafne

Zoals jullie elders hebben kunnen lezen is Dafne na 10 jaar weer terug op haar oude nest. Dat wil zeggen, we hebben haar na 10 jaar kunnen terugkopen maar dat was niet alles! Hier begon het eigenlijk pas want om haar weer in de door ons gewenste staat te krijgen…..dat kostte nog wat meer energie! Maar wat is het leuk en fijn om te doen. Allereerst hebben we een inventarisatie gemaakt van hetgeen er moest gebeuren. Zo ging ze eerst naar de spuiterij om wat cosmetische zaken in orde te maken. Daarvoor moest onder meer de achterruit er uit. Daardoor konden we ook beter bij de hoedenplank die wel een nieuw stukje skai kon gebruiken omdat er gaten in waren geboord voor een kinderzitje.

20150724_214712

Na terugkomst uit de spuiterij was ze weer in perfecte cosmetische staat. Bij de restauratie, zo’n 15 jaar geleden, zijn kosten nog moeite gespaard en dat bleek bij de spuiter. Op slechts een paar punten was opnieuw ingrijpen noodzakelijk en zijn er wat dingen opnieuw gespoten en lichte deukjes weg geretoucheerd. De Marathonstriping op de achterklep hebben we vanwege een beschadiging vervangen.

Ook wilden we haar weer helemaal origineel hebben zoals ze destijds uit de fabriek in Born rolde. De matzwarte randen om de achterlichten waren niet zoals het destijds was bedoel en ook de koplampunits konden wel een upgrade gebruiken en zijn -net als genoemde achterlichten- vervangen door splinternieuwe.

IMG-20150729-WA0000

Ook de matzwarte wisserbladen waren een doorn in het oog maar zilverkleurige zijn moeilijk tot niet verkrijgbaar. Dan maar weer zwarte gekocht en uit elkaar geplukt. Na wat schuurwerk even zilverkleurig gespoten en weer in elkaar gezet. Over het resultaat waren we erg tevreden.

IMG-20150729-WA0005

Toen ik de auto 10 jaar geleden verkocht was de chroomrand onder de voorruit beschadigd. Ook deze is nu vervangen door een smetteloos exemplaar uit eigen voorraad. Een jaar of 2 geleden hebben we een coupé gesloopt en dat resulteerde in een mooie voorraad onderdelen die we destijds hebben geïnventariseerd en opgeborgen zodat ze nu erg makkelijk terug te vinden zijn. En daar hebben we veel voordeel van. Zo konden we bijvoorbeeld de zonnekleppen vervangen door een setje hele mooie! Op dit moment wachten we op nieuwe bumpers die we gekocht hebben. Ook moeten de velgen worden gepoedercoat maar het bedrijf dat dit doet heeft helaas vakantie. Daarom hebben we tijdelijk de GLS-velgen er onder gezet zodat het genieten al vast kan beginnen. Ook komt er dan een setje verse Vredesteins onder!

20150802_140436

Technisch hebben we de auto een uitgebreide grote beurt gegeven. Daarbij werden alle filters en de olie vervangen, de remvloeistof ververst en remschijven en blokken vervangen. Ook werden de kleppen gesteld en de voorste krukaskering vernieuwd in verband met lekkage. Uiteraard bougies, contactpunten, condensator, rotor, verdelerkap en bougiekabels ook vervangen. Daardoor ‘loopt’ Dafne waar als een zonnetje! De Variomatic werkt op dit moment perfect een slechts een controle van de riemen was voldoende. In een later stadium nemen we ook deze nog uitgebreid onder handen. Tijdens de werkzaamheden viel helaas een ladder tegen de auto waardoor ze opnieuw een bezoekje aan de spuiter zal moeten brengen. Die zal de beschadigde motorkap onder handen nemen.

IMG-20150731-WA0003

Het interieur hebben we gereinigd en voorzien van een Philips AC682 radio-cassettespeler zodat we onderweg weer van onze collectie oude bandjes kunnen genieten.


  • 1

Dafne thuisgekomen

20150707_181050Deze week is Dafne thuisgekomen. Zo’n 10 jaar geleden moest ik haar noodgedwongen de deur uit doen omdat ik door een scheiding niet meer voor haar kon zorgen. En als je dat wilt dat ze goed terecht komt blijft er geen andere keus dan haar ter adoptie aan te bieden. Om zo te zorgen dat ze met dezelfde liefde omringd wordt die ik haar gaf. Derk van der Molen uit IJsselmuiden kon haar die liefde geven…. Zonder Dafne, maar met een nieuwe relatie, die intussen ook met het virus besmet raakte, werd vaak teruggedacht aan onze schitterende Dafne. Toen we bijna 9 jaar geleden trouwden hebben we overwogen om Derk te vragen of Dafne daar ook bij mocht zijn. Uiteindelijk hebben we het niet gevraagd omdat het voor ons gevoel teveel pijn zou doen. Met het risico dat we haar niet zouden willen terugbrengen! Intussen kende iedereen om ons heen ons ‘verdriet’. Zo gebeurde het dat op Marktplaats aan kijken was naar een Daf 66 Marathon Coupé 1300 en mijn schoonvader dat zag. Maar 2000 euro was voor ons op dat moment niet haalbaar. Een paar uur later bleek er 2000 euro op onze rekening te zijn bijgeschreven met als betalingskenmerk: ‘voor nieuwe Dafne’. Op 6 juni 2009 hebben we van dat geld onze oranje 66 Marathon 1300 gekocht. Een heerlijke auto waar we nog steeds heel trots op zijn! Maar daarmee was het gevoel van afscheid van onze ‘oude’ Dafne niet weg! Nu tien jaar later, zochten we haar in het kader van de bezoekregeling die wij destijds maakten weer eens op. We raakten in gesprek met Derk en ontdekten al snel dat hij wel openstond voor een terugkeer van Dafne naar Heerde. En donderdag 2 juli was de dag dat we er opnieuw met hem over spraken. Met een fantastisch gevoel hebben we Derk een hand gegeven toen we overeenkwamen dat Dafne terugging naar onze garage. Ondanks de zware onweersbuien die avond, scheen voor ons de zon zoals ie het nog niet eerder had gedaan! En nu is Dafne thuisgekomen. Om hier nooit meer weg te gaan! Een unieke Daf 66 Marathon 1100 grotendeels zoals ze in 1973 van de band rolde. Welkom thuis! En Derk; we begrijpen dat je dit met pijn in het hart hebt gedaan! We houden de bezoekregeling in stand! Ontzettend bedankt dat je haar wilde overdragen!


  • 0

Ritje met 6 zusjes!

Dafritje2015-03-08
Vandaag was de eerste dag dat we Dafne weer uit haar winterslaap konden halen. En wat hebben we er van genoten! Nadat ik vier dagen geleden een oproep plaatste op de Facebook pagina van Daf Variomatic en DAF Club Nederland kwamen er veel reacties binnen. Wij konden helaas niet bij de Elfstedentocht-rit zijn gisteren dus daarom maar een eigen ritje organiseren. Uiteindelijk meldden zich 7 zusjes van Dirkje en spraken we af bij het Transferium in Nunspeet. Van daaruit hebben we een leuke rit gemaakt over de Veluwe met een tussenstop bij Rozeboom’s ijswagen. Al met al een gezellige middag!

De foto’s vind je in het plaatjesboek, hier.


  • 4

Gezocht; bezitters coupé

Ik ben op zoek naar mensen die in het bezit zijn van een Daf 66 of 55 Coupé en die -net als ik- nieuwe witte bekledingspanelen zoeken voor de achterraamstijlen. Ik kan die namelijk nieuw laten maken alleen bij 1 enkel setje is de prijs tamelijk hoog. Hoe meer er mee doen hoe lager de prijs! Dus eerst maar eens inventariseren of er belangstelling voor is. Stuur me maar een mailtje als jij ook belangstelling hebt….


  • 1

Dubbel gevoel

DSC01205
Met een dubbel gevoel is vanmorgen het restant van de DAF66 Coupé opgehaald door een oud-ijzer-boer. Dubbel omdat er enerzijds een eind gekomen is aan het ‘leven’ van weer een DAF66, anderzijds omdat de auto een goed doel dient. Immers, het is de bedoeling om met de verkregen onderdelen onze, en mogelijk ook nog andere DAF’s rijdend te houden! En te redden was deze DAF echt niet meer….

DSC01207Eigenlijk had de auto een paar jaar geleden al gesloopt kunnen worden. De vorige eigenaar had de auto gekocht toen hij zijn rijbewijs had gehaald. Het is een beetje het bekende verhaal; na vele jaren rijplezier werd de auto afgelost door iets mooiers/beters, en werd de DAF in een hoekje geschoven met de bedoeling deze ooit te restaureren! En daar is het bij gebleven. En zelfs nu wij de auto overnamen was hij er van overtuigd dat de auto best te restaureren was. Maar als je nu de foto’s bekijkt, dat weten we dat we ons niet schuldig hoeven te voelen met de sloop van deze DAF.

DSC01211Maar dubbel blijft het! De grote hoeveelheid onderdelen waarmee andere DAF’s gered kunnen worden, maken veel goed. Soms dient de ‘dood’ een goed doel. Toch maar eens weer nadenken over een donorcodicil….
DSC012191


  • 0

Sloopproject afgerond

DSC01202
Afgelopen zaterdag, zo’n 2 weken na het ophalen, is Dirkje’s zusje volledig gestript! Alles wat herbruikbaar is, is gedemonteerd en het restant zal de komende week voor recycling worden afgevoerd. De ‘buit’ is groot te noemen en zolder van de garage zakt bijna door van de vele onderdelen! Daarbij bevinden zich ook veel zaken waarvan ik mij afvraag of ik ze ooit nodig heb. Maar beter teveel dan te weinig op voorraad….. De tijd zal het leren!


  • 1

Donor zusje voor Dirkje en Dafne

Afgelopen zaterdag (20 april) zijn we ‘s morgens vroeg vanuit Heerde vertrokken om een DAF66 Coupe (6624) op te halen in Middelharnis. Een paar weken geleden zagen we deze DAF op Marktplaats staat en na een bod te hebben gedaan bleek de eigenaar akkoord te gaan! Probleempje was echter dat de man voor enige tijd naar Frankrijk moest. We moesten dus even geduld hebben… Zaterdag was het dus zo ver. Bij de DAF was ook een voorraad onderdelen dus vervoer moest per bus met daarachter een autoambulance. Na een 2 uur durende rit kwamen we ter plaatse waar we hartelijk werden ontvangen en de DAF voor het eerst in het echt konden zien. Ze bleek zo slecht als ik al vermoedde. De man vertelde dat hij al jaren plannen had voor een restauratie maar door tijdgebrek was het er nooit van gekomen. Met een heftruck werd de DAF op de aanhanger getild en de onderdelen (motoren, variomatic, plaatwerk en ruiten) in de bus gepakt. Ook kregen we nog een originele DAF-onderzetter die zijn opa vroeger in het cafe op de bar had liggen.

20130420_214218Dat het maar goed was dat we de DAF flink vastgesnoerd hadden bleek nadat we waren vertrokken. Op de Haringvlietbrug was ik van plan een vrachtwagen in te halen en net voordat ik naar links ging zag ik op het allerlaatste moment dat hij vol in de remmen was gegaan omdat er een Golfje stilstond op de rijbaan. Met een noodstop wisten we de combinatie precies op tijd tot stilstand te krijgen en ik vermoed dat er geen fietser meer tussen gekund had. De rest van de reis verliep voorspoedig en eenmaal thuis konden we vaststellen dat we er geen rijdende DAF bij hadden maar wel een schat aan onderdelen. De komende week gaan we die demonteren en opslaan. Ook zullen we dingen die we echt niet nodig hebben via Marktplaats gaan aanbieden. Het restant (lees: hoofdzakelijk roest) zal worden afgevoerd. Nog heel erg bedankt voor de hulp Tim!

20130420_114936

20130420_115817

20130420_115912

20130420_192744


Zoeken

Recente blogs

Dafne is 45 jaar!

Fijne Feestdagen!

Weer een jaar voorbij…

De meiden stelen de show!

Gezellige IJsselclassics

Geen bericht, goed bericht?

Het begint er op te lijken

Fijne feestdagen

Bouw garage in volle gang

A-status voor Dafne

Nieuwe garage

Zomaar wat mooie plaatjes

Een echt Daf-weekend

Nog meer werk….

Werkzaamheden aan Dafne

Dafne thuisgekomen

Ritje met 6 zusjes!

Dubbel gevoel

Verse APK

Zonder woorden….

Gruwel: Achteruitrijden

Yes, stickers!

Restauratie uitgesteld

Een splinternieuwe Vario

Gratis wasbeurtje

Mooie Dag Holland Dag

Toch maar een ander

Werkzaamheden Variomatic

Ook op cassette!!!!

Eerste investeringen

Bijna brand

Aviodrome Lelystad

Auto’s uit Born

De YA 66 verprutst

Gezellig kletsen